Altijd weer spannend!

Er komt weer een spannende periode aan. We hebben een advertentie geplaatst en er zijn een aantal sollicitaties.

Na een jaar van bezuinigingen, het niet verlengen van jaarcontracten en het opzeggen van 0 uren contracten mogen we eindelijk iemand aannemen.
We zijn een cathlab met ongeveer 2000 dotterprocedures per jaar. Daarnaast vinden er klepimplantaties, mitraclip procedures, nierdenervaties en pfo sluitingen plaats. Het is een afdeling die continu in ontwikkeling is. Naast het dagprogramma is er altijd ruimte voor spoedgevallen, dat houdt in dat je flexibel moet zijn ingesteld en bij tourbeurt bereikbaarheidsdiensten moet draaien.

Geen dag is hetzelfde, maar dat maakt het juist uitdagend en spannend.

Aan mij de taak om deel te nemen aan de sollicitatieronden. Mijn baan als praktijkopleider is 2 jaar geleden begonnen. Ik werkte al heel wat jaren op de röntgen cardiologie, met veel plezier. De baan van praktijkopleider kwam op mijn pad en ik dacht; zal ik solliciteren? De kinderen waren groot en gingen hun eigen gang. Ik zou nog heel wat jaren werken en was juist op zoek naar iets nieuws. Ik solliciteerde en werd aangenomen. Na een inwerkperiode zou ik mijn voorganger opvolgen. Bij deze functie hoorde een opleiding. Ik ging een jaar parttime naar school, weer in de schoolbanken na al die jaren altijd in de praktijk bezig zijn. Het was een leerzame periode waarin ik van alles leerde over feedback geven, competenties, reflectieverslagen schrijven, gespreksvoering en les geven. Na deze periode kon ik in de praktijk aan de slag.

Ik vind het leuk om met leerlingen bezig te zijn. Na jaren gewerkt te hebben in de praktijk geeft deze nieuwe functie een extra dimensie aan het vak. Het houdt je zelf ook scherp; waarom doe je bepaalde handelingen op een specifieke manier en is dit wel een goede methode of kan het ook anders.

Dat praktijkbegeleiding niet altijd even makkelijk bleek, merkte ik al snel. 1 leerling haakte af, gelukkig om persoonlijke redenen. De gesprekken liepen niet altijd even soepel.Toch lastiger dan de oefeningen die ik op school kreeg. Gelukkig deed mijn andere leerling het goed.

Nu breekt dus weer een nieuwe tijd aan, met sollicitatiebrieven lezen, beoordelen en gesprekken voeren. Aan welke eisen moet een goede collega voldoen? Een hele lastige vraag. Je moet flexibel zijn en stresbestendig. Goed in teamverband kunnen werken en maar ook zelfstandig beslissingen kunnen nemen.

We zijn een afdeling met een hecht en zelfsturend  team, mensen die al verschillende jaren nauw samen werken en op elkaar zijn ingespeeld. Voor een nieuwe leerling lastig om in een bestaande groep te beginnen, we zijn ons ervan bewust dat een nieuw persoon de ruimte moet krijgen om zijn plek te vinden. De inwerkperiode is lang, je bent wel een jaar verder voordat je de fijne kneepjes van het vak kent.

Wie zou er solliciteren op deze droombaan? Je zou verwachten dat we stapels brieven krijgen in deze tijd waarzoveel ontslagen vallen en er niet veel vacatures zijn. Dat is inderdaad het geval. We hebben maar liefst 16 sollicitatie brieven ontvangen, terwijl in het verleden de telling vaak ophield bij 4 of 5 brieven. Mensen uit alle hoeken en windstreken hebben gesolliciteerd. Voor de bereikbaarheid tijdens diensten moeten we binnen 30 minuten in het ziekenhuis zijn, dit kan dus wel eens een probleem worden. Toch maar verhuizen, alhoewel een eigen woning niet snel verkocht is. Maar dat zijn zorgen voor later. We beginnen met brieven lezen en een selectie maken. Een hele klus, maar wel leuk om te doen.

Als dit stukje wordt geplaatst zijn we al bezig met de sollicitatie rondes. Ik ben benieuwd hoe het zal lopen en of er een geschikte kandidaat gevonden wordt. Hopelijk gaat alles goed en hebben we er binnenkort een leuke collega bij.

Altijd weer spannend!

Nel Merten